Serwis klimatyzacji samochodowej w Radomiu

Jednym z ważniejszych i chętnie wybieranych elementów wyposażenia auta jest z pewnością klimatyzacja, stająca się standardem nawet w naszej strefie klimatycznej, bez której ciężko byłoby przetrwać długą podróż w upalne letnie dni. Montuje się ją zazwyczaj fabrycznie w większości nowych samochodów, można również zdecydować się na jej późniejsze podłączenie, jednak w obu tych przypadkach trzeba będzie pamiętać o regularnej konserwacji. Gwarantuje ona wieloletnie, bezawaryjne użytkowanie, pozwalając uniknąć takich problemów, jak mniejsza wydajność chłodzenia, głośna praca, przeszkadzająca w jeździe czy możliwość zakażenia niebezpiecznymi dla zdrowia grzybami oraz pleśnią. Z tychże powodów specjaliści zalecają jej czyszczenie co najmniej raz na rok, a najlepszych można znaleźć w naszej firmie MOTO – SPAW, oferującej usługi konserwacji i napraw systemów klimatyzacji samochodowej takie jak:

  • • odgrzybianie klimatyzacji, pozwalające usunąć z niej wszystkie groźne mikroorganizmy chorobotwórcze;
  • • uzupełnienie brakującego czynnika chłodzącego, zalecane zwłaszcza przed rozpoczęciem sezonu letniego;
  • • wymianę filtru kabinowego i czyszczenie całego układu.

Konserwacja i czyszczenie klimatyzacji – na czym polegają i jak się je przeprowadza

Kiedy kupujemy nowe auto prosto z salonu, to zamontowany w nim system klimatyzacji nie wymaga zbyt wielu zabiegów, ograniczonych jedynie do wymiany filtrów czy napełniania, co robi się zazwyczaj przy okazji corocznych przeglądów gwarancyjnych. Jeśli jednak posiadamy samochód używany, chociażby kilkuletni, to klimatyzacja wymaga już nieco więcej zachodu i trzeba o nią zadbać już w momencie zakupu takiego pojazdu. Często nie wiemy, czy poprzedni właściciel dokonywał regularnego jej czyszczenia, dlatego lepiej oddać takie auto w ręce naszych fachowców, którzy zajmą się nim naprawdę profesjonalnie, dzieląc wszystkie prace na kilka etapów:

  • • uruchomienie silnika samochodu, pozwalające posłuchać pracy sprężarki;
  • • sprawdzenie szczelności całego układu, co jest absolutnie niezbędne przed uzupełnieniem braków czynnika chłodzącego. Nieszczelności można wykryć przy użyciu azotu oraz specjalnej pianki w sprayu. Cały układ napełnia się właśnie tym gazem, a wszystkie miejsca wzbudzające wątpliwości pokrywa pianką, która pieni się wszędzie tam, gdzie występują nieszczelności. Często wykorzystuje się w tym celu również nowoczesne detektory elektroniczne, wykrywające obecność czynnika chłodzącego w powietrzu;
  • • sprawdzenie i ewentualne uzupełnienie poziomu czynnika. Szacunki mówią, że w ciągu roku intensywnej eksploatacji klimatyzacji w samochodzie, jego ilość może się zmniejszyć nawet o 10 procent, co skutkuje właśnie zmniejszoną wydajnością chłodzenia. Sprawdza się i w razie potrzeby uzupełnia również poziom oleju służącego do automatycznego smarowania sprężarki;
  • • kontrola stanu filtrów, czyli osuszacza oraz kabinowego, przeciwpyłkowego, który kierowca może również wymienić w razie potrzeby we własnym zakresie. Zadaniem tego pierwszego jest z kolei pochłanianie wilgoci z całego układu i ochrona przed korozją jego metalowych elementów. Wymienia się go zazwyczaj raz na dwa lata lub przy awarii sprężarki, chłodnicy lub parownika;
  • • kontrola prawidłowego działania parownika, zwłaszcza odprowadzania z niego wody oraz sprawdzenie wydajności całego systemu, poprzez zmierzenie temperatury przy kratkach nawiewu we wnętrzu pojazdu. Jeśli jest ona zbyt niska czy wysoka, oznacza to konieczność prowadzenia dalszych napraw;
  • • dezynfekcja, jedną z trzech najczęściej stosowanych w tym celu metod, ozonem, z wykorzystaniem ultradźwięków lub środkami chemicznymi. Pierwsze dwie skutecznie zapobiegają rozwojowi grzybów w nowej klimatyzacji, ale kiedy jest już zagrzybiona lub nawet pokryta pleśnią i wydobywa się z niej nieprzyjemny zapach, nie obędzie się bez silnych w działaniu preparatów chemicznych. Wprowadza się je do kabiny, włączając jednocześnie silnik pojazdu i ustawiając klimatyzację na obieg zamknięty. Odgrzybianie chemiczne zajmuje niestety dużo czasu, a cały proces, w zależności od stopnia zanieczyszczenia, może potrwać nawet kilka godzin.

Można oczywiście próbować samemu wyczyścić i przygotować klimatyzację do sezonu letniego czy zimowego, kiedy również warto jej używać. Jednak efekty takiego działania, bez dostępu do odpowiedniego sprzętu i doświadczenia w tej dziedzinie, będą zazwyczaj mizerne. Lepiej więc skontaktować się z naszym serwisem, umówić się na wizytę i mieć pewność właściwego wykonania wszystkich niezbędnych prac konserwacyjnych.