Profesjonalna wymiana opon i wyważanie kół Radom

Prowadząc samochód nawet na pozornie idealnie gładkiej drodze, możemy czasami najechać na niewielką przeszkodę np. gwóźdź, która doprowadzi do uszkodzenia opony, najczęściej jej przebicia. Równie często zdarzają się inne uszkodzenia gumy, przetarcia czy przecięcia, a jazda na takich oponach stwarza poważne zagrożenie nie tylko dla kierowcy danego auta, ale i pozostałych uczestników ruchu. Pierwsze, co powinno się w takiej sytuacji zrobić, to odwiedzić renomowany warsztat naprawy opon, taki jak MOTO – SPAW, gdzie specjaliści pomogą właściwie zdiagnozować problem, czyli zlokalizować miejsce i rodzaj uszkodzenia. W naszej firmie zajmujemy się kompleksową naprawą opon, oferując szereg profesjonalnych usług, takich jak:

  • • wymiana opon;
  • • wulkanizacja, metodą na zimno i na gorąco;
  • • serwis opon;
  • • wyważanie kół.

Wszystko to wpływa na późniejsze bezpieczeństwo jazdy, źle wyważone czy nieprawidłowo wymienione koło może doprowadzić także do szybkiego uszkodzenia układu kierowniczego lub nawet zawieszenia pojazdu. Lepiej więc zdać się w tej kwestii na pomoc prawdziwych fachowców, którzy błyskawicznie zwulkanizują przebitą oponę, zamontują na feldze i wyważą, tak, aby dalsza jazda odbywała się już bez żadnych przeszkód.

Wulkanizacja i wyważanie opon – dlaczego są tak ważne

Mechaniczne uszkodzenie opony to jedno z najczęściej spotykanych zdarzeń drogowych, które wbrew pozorom, nie wymaga od razu zakupu nowej, a w większości przypadków można ją po prostu naprawić. Oczywiście nie każda do tego się nadaje, a jeśli przebicie nastąpiło w wyniku zużycia bieżnika, czy dużych ubytków gumy, to zdecydowanie lepiej nabyć nową. Wybór konkretnej metody naprawy jest z kolei zależny od rodzaju uszkodzenia, sposobu, w jaki opona została przebita i zazwyczaj stosuje się wulkanizację na zimno lub gorąco. Decyduje o tym oczywiście fachowiec, na podstawie przeprowadzonych oględzin, dobierając jednocześnie właściwe materiały do uzupełnienia ubytków w ogumieniu oraz sposób ich połączenia. Wulkanizacja na zimno, nazywana inaczej chemiczną, najlepiej sprawdza się w przypadku punktowych, niewielkich uszkodzeń, spowodowanych przez przebicie gwoździem, śrubą czy innym ostrym przedmiotem znajdującym się na drodze. Mechanik używa różnych rodzajów gotowych łat oraz kołków, dopasowując je do rozmiaru i kształtu przecięcia, naklejając zazwyczaj od środka, po zdjęciu opony z felgi. Materiał wiąże się z gumą za pomocą chemicznych aktywatorów, klejów, po których wyschnięciu koło można zmontować i ponownie napompować.

Jednak nasi specjaliści bardziej zalecają wulkanizację na gorąco, pozwalającą na pełne połączenie łaty z oponą, tworzące jednolite wypełnienie, którego nie można odróżnić od oryginalnej powierzchni. Jest to trochę bardziej skomplikowany proces, wymagający nieco więcej czasu oraz zastosowania specjalnych urządzeń, form umożliwiających stuprocentowe uzyskanie oryginalnego kształtu opony. Stosuje się go przede wszystkim przy przecięciu lub przebiciu bocznej powierzchni gumy, często niemożliwych do naprawy metodą na zimno. Cała naprawa zaczyna się zawsze od oczyszczenia opony w miejscu jej uszkodzenia oraz dokonaniu jego dokładnych pomiarów, co pozwala na dobranie właściwej mieszanki materiału, jakim uzupełni się ubytki. Następnie w miejscu ubytku wykonuje się tzw. lejek, w którym zostaje umieszczony aktywator, a zawarte w nim składniki trzeba odparować przez kilkanaście minut. Po tym czasie uszkodzenie wypełnia się materiałem uzupełniającym i dokładnie roluje. Tak przygotowana opona zostaje umieszczona w maszynie wulkanizacyjnej, gdzie jest nagrzewana przez ściśle określony czas, zgodny z dobranymi wcześniej parametrami. Zazwyczaj trwa to około 4 minut na jeden milimetr grubości gumy i niezalecane jest przedłużanie lub skracanie tego czasu, a w efekcie otrzymujemy powierzchnię nieodbiegającą od nieuszkodzonej, nowej opony.

Po całkowitym wystygnięciu umieszcza się ją z powrotem na feldze i dokładnie wyważa, czego absolutnie nie można zaniedbać. Źle wyważone koło powoduje znaczne pogorszenie komfortu jazdy, objawiające się w postaci drgań układu kierowniczego i karoserii auta, zarzucania pojazdem na zakrętach, głośnym szumem, zmniejszeniem przyczepności, a wszystko to niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo. Brak wyważenia może też stać się przyczyną szybszego zużycia samej opony, amortyzatorów, łożysk i drążków kierowniczych.